Ustaz Dr. Fathul Bari Mat Jahya
Seperti mana isu ijtihad, pertama sekali kita perlu
lihat perkara apakah yang boleh wujud ijtihad di situ. Kedua, siapakah yang
layak untuk berijtihad. Dua perkara ini merupakan nilaian asas untuk menentukan
sesuatu hukum.
Kembali kepada hukum muzik, perkara ini
diperselisihi sejak zaman berzaman. Daripada Ibnu Hazm Al-Andalusi yang
mengkritik hadis mu’allaq di dalam Sahih Bukhari. Hadis mu’allaq adalah hadis
tanpa sanad yang tergantung, disandarkan secara langsung sabda Nabi daripada
sahabat. Di sisi ulama hadis, secara asalnya hadis mu’allaq merupakan hadis
yang lemah dan tidak boleh diguna pakai. Tetapi ada hadis yang Imam Al-Bukhari
bawa secara mu’allaq di dalam Sahihnya, antaranya adalah hadis pengharaman
muzik.
Maka Ibnu Hazm Al-Andalusi yang merupakan ulama
kurun ke-3H mengatakan bahawa hadis ini mu’allaq, dhaif dan tidak boleh
dipakai. Dia di antara ilmuan Islam pertama yang menolak hadis-hadis mu’allaq
dalam Sahih Bukhari, antaranya hadis Al-Ma’azif, di mana Nabi sallallahu
‘alaihi wasallam bersabda,
لَيَكُونَنَّ
مِنْ أُمَّتِى أَقْوَامٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَ وَالْحَرِيرَ وَالْخَمْرَ وَالْمَعَازِفَ
“Benar-benar akan ada di kalangan umatku kaum-kaum
yang menghalalkan zina, sutera (bagi lelaki), khamr (arak), dan muzik.”
(Riwayat Al-Bukhari dengan lafaz yang jazm/tegas)
Apabila dikatakan “akan ada di kalangan umatku satu
kaum yang menghalalkan muzik” ini menunjukkan bahawa hukum muzik itu adalah
haram pada asalnya.
Perkataan Al-Ma’azif di dalam hadis itu juga
diperselisihi di kalangan ahli ilmu tentang pengertiannya. Apakah ia bermaksud
peralatan muzik ataupun ia bermaksud pemuzik, ataupun ia bermaksud kedua-duanya
sekali. Yang tepatnya seperti yang dijelaskan oleh Imam Ibnu Al-Qayyim
rahimahullah, apa yang diertikan dengan Al-Ma’azif adalah peralatan-peralatan
muzik.
Para ahli ilmu di dalam memahami isu muzik
berselisih kepada tiga pendapat; 1) muzik itu haram secara mutlak, 2) muzik itu
harus tetapi bersyarat, 3) muzik itu harus secara mutlak (pendapat Ibn Hazm).
Di kalangan ilmuwan kontemporari, ada yang
mengatakan muzik itu harus tetapi bersyarat, contohnya tidak lagha (sia-sia),
liriknya bagus, tidak melalaikan dan sebagainya.
Dan sebahagian ilmuwan lagi memegang pendapat yang
mengatakan muzik haram secara mutlak berdasarkan nas atau dalil yang tegas dari
Al-Quran dan Hadis, antaranya seperti hadis di atas serta banyak lagi perbuatan
para sahabat yang membenci dan mengelak dari mendengar muzik.
Maka pendapat mana yang benar dan hendak kita pilih?
Apabila kita berhadapan dengan isu seperti ini,
pertama sekali hendaklah kita kembalikan perselisihan itu kepada nas Al-Quran
dan Hadis. Hadis yang dikatakan mu’allaq oleh Ibn Hazm tadi telah dijawab oleh
ulama hadis yang lain bahawa ia bukan hadis mu’allaq. Ini kerana di antara
metodologi Imam Bukhari, kadang-kadang apabila hadis itu berulang, dia tidak
menyatakan sanadnya. Tetapi sebenarnya hadis itu maushul (bersambung sanadnya).
Perkara ini telah dijawab oleh Ibnu Hajar
Al-Asqalani di dalam kitab beliau Ta’liqu Al-Ta’liq yang mempertahankan Sahih
Al-Bukhari. Dia telah membuktikan bahawasanya hadis-hadis yang Imam Bukhari
nyatakan tanpa sanad sebenarnya semuanya bersanad. Antaranya adalah hadis muzik
tadi. Maka hadis itu sahih dan wajib diterima.
Jadi wujud pendapat yang mengatakan muzik itu haram.
Muzik mesti dijauhi dan dielakkan. Dalilnya banyak lagi, antaranya bukti dari
perbuatan Abu Bakar As-Siddiq radhiyallahu ‘anhu apabila dia masuk ke rumah
Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, dia mendengar budak perempuan yang masih
kecil menyanyi sambil memukul duf. Apabila dia mendengarnya, dia marah lantas
mencelanya dengan mengatakan, “Seruling-seruling Syaitan!” Nabi mengatakan
kepada Abu Bakar, biarlah, mereka sedang berhari raya. Hadis ini menjadi antara
titik utama perselisihan.
Satu kumpulan mengatakan Nabi mengizinkan, menunjukkan
ada pengecualian. Maka wujudlah pandangan yang mengatakan boleh dengan
bersyarat.
Pendapat yang membolehkan ini telah dijawab oleh
orang-orang yang mengatakan muzik ini haram, mereka mengatakan bahawa
sesungguhnya muzik ini haram kepada semua orang kecuali kepada kanak-kanak
perempuan, dan di sana ada pengecualian kepada peralatan-peralatan tertentu
seperti duf. Namun Nabi membenarkannya hanya untuk kanak-kanak perempuan. Nabi
tidak menyuruh Abu Bakar menyanyi satu lagu, Nabi tidak menyuruh sahabat
menyanyi, dan Nabi tidak ada pertubuhan Nasyid, kelab Nasyid dan sebagainya.
Semua ini tidak ada dan tidak pernah dibuat pada zaman Nabi dan para sahabat.
Jadi mereka mengatakan muzik haram. Kenapa haram?
Kerana apabila Abu Bakar mencela, dan mengatakan bahawa muzik ini adalah
seruling-seruling Syaitan, Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam sama sekali tidak
mengkritik atau membantah perkataan Abu Bakar yang mengatakan sedemikian. Ini
bererti Nabi mengakui bahawasanya benar nyanyian dan pukulan itu merupakan
seruling-seruling Syaitan, cuma Baginda memberi pengecualian kepada kanak-kanak
yang masih kecil untuk bergembira pada hari Raya mereka.
Para ulama yang mengharamkan ini berusaha untuk
menyamakan pandangan mereka dengan teks-teks hadis.
Maka yang mana hendak kita ikut? Pandangan yang
mengatakan muzik harus juga menggunakan hadis yang sama tetapi mereka
memahaminya secara umum. Mereka melihat Nabi membenarkan kepada semua orang.
Bahkan mereka menggunakan dalil-dalil Syair untuk membenarkan nyanyian, di mana
sahabat-sahabat Nabi ada yang bersyair.
Syair Arab hakikatnya bukan seperti syair kita yang
berlagu-lagu. Syair Arab hanyalah dibaca seperti sajak, disebut seperti bacaan
biasa, tanpa lagu dan tanpa dinyanyikan.
Jadi pendapat yang menggunakan dalil Syair untuk
mengharuskan nyanyian ini juga tertolak.
Adapun kita apabila berhadapan dengan dua pandangan
ini, kita jadi keliru. Mengapa kita keliru? Sebab kita minat muzik. Apabila
kita minat muzik, kita merasakan pendapat yang mengharamkan itu terlalu berat
dan keras, tidak sesuai dengan kita. Kita cenderung kepada pendapat yang
mengharuskan kerana ia lebih longgar dan kena dengan minat kita.
Agama ini bukan soal keras sangat, tegas sangat,
literal sangat atau mengikut apa yang kita suka. Literal kita dengan Al-Quran
dan hadis Nabi sallallahu’alaihi wasallam sebenarnya sangat baik selama mana
sesuai dengan kaedah. Jangan literal tidak ketahuan.
Para ulama yang mengharamkan muzik berhujah dengan
kaedah. Mereka bukan berhujah semberono, melihat satu hadis dan terus
mengeluarkan hukum. Tidak. Mereka telah menghimpunkan kesemua dalil dan mereka
mengikuti kaedahnya dan itulah hasil dari kefahamannya.
Saya dulu daripada kecil sampai masuk sekolah
menengah merupakan penasyid, menyanyi bersungguh-sungguh bersama kumpulan
nasyid, membuat persembahan di sana sini. Nasyid atau lagu, kalau tidak sedap
siapa yang hendak dengar?
Kalau kita mengatakan, “Kita telah menyampaikan
mesej dakwah melalui lagu ini”, kalau lagu itu tidak sedap, siapa yang hendak
mendengarnya? Siapa yang hendak mengambil manfaat daripadanya? Bahkan kalau
sedap sekalipun, sejauh mana ia dipraktikkan?
Walaupun ramai yang telah hafal lagu Maher Zain
“Barakallahu lakuma wabaraka alaikuma wa Jama’a bainakuma fi khair”, lafaz itu
adalah dari hadis Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam, diambil dan dijadikan lagu.
Walaupun sedap dan ramai orang telah menghafalnya, tetapi berapa ramai yang
mengucapkannya kepada pengantin?
Sebab itu, Nabi tidak menjadikan muzik ini sebagai
salah satu alternatif atau mekanisme untuk dakwah. Tidak ada satu pun contoh
dari Nabi dan para sahabat, mereka tidak pernah berdakwah melalui muzik pun.
Jadi kita sebagai pendakwah yang hendak berdakwah, tidak perlulah hendak
bermuzik.
Setidak-tidaknya ambillah langkah berhati-hati,
supaya tindakan kita itu tidak menjerumuskan kita kepada kemungkaran yang lebih
besar. Jangan jadikan muzik sebagai salah satu cara untuk kita berdakwah.
Satu masalah yang sangat besar yang kita hadapi pada
hari ini adalah apabila di kalangan ustaz-ustaz sendiri yang mempromosi muzik.
Sepatutnya dia mempromosikan ilmu agama yang ada padanya, ilmu yang diwariskan
oleh Nabi, bukan mempromosikan muzik. Ada banyak benda yang lebih penting untuk
disampaikan kepada masyarakat, daripada menyibukkan diri dengan muzik dan lagu.
Berpegang dengan hadis Nabi di dalam isu ini adalah lebih baik dan selamat.
Sesungguhnya ketenangan bagi jiwa orang yang beriman
itu adalah dari alunan Al-Quran Al-Karim. Ketenangan itu bukan datang dari
muzik dan lagu, tetapi ia datang dari mengingati Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Wallahu a’lam.
SUMBER : ustazfathulbari.wordpress.com
No comments:
Post a Comment